Annons:
Etikettövrigt
Läst 1530 ggr
[memoirsofaclone]
2017-04-26 16:56

Taxi - dålig trafikvett?

Ofta ser jag taxibilar köra i bussfiler, mot rött ljus, parkera på konstiga ställen, ibland över övergångsställen osv. Är det så att andra regler gäller för taxi än vanliga personbilar? Eller uppför de sig helt enkelt illa? Förstår att de har bråttom med kunder osv men tycker inte att det motiverar detta beteende. Har ingen riktig koll på trafikregler men har taxi mer rättigheter i trafiken?

Annons:
Oliviahack
2017-04-26 17:10
#1

Taxi kan jag inte svara för men jag kör färdtjänst. Där är det många kunder som har svårt och gå och ofta har de kassar med sig om de har handlat. För enkelhetens skull jobbar vi med "från dörr till dörr". Många gånger innebär det att ställa sig så nära det är möjligt. Sen får man tänka på att det är på/avstigning som gäller och inte att man står där en lång stund. På trottoarer får vi inte stå på, inte heller handikappsparkering då vi inte har tillstånd för det. Att vi kör i bussfiler är oftast för att vi får det, det står på skyltarna isf. Iaf i/runt om Göteborg är det så. Att vi skulle ha sämre trafikvett håller jag inte med om, ofta är vi bättre förare än många andra, men det beror helt på vilket bolag du tänker på. Just färdtjänst är det en större press på för där är kunderna så viktiga för oss. Företagen anställer inte vem som helst och det är mer noga än att man bara ska ha taxiförarlegitimation. Jag fick göra 2 svenska test innan jag blev anställd. Även utdrag ur belastningregistret. I storstäder finns det ofta inga ställen att ställa sig på så då får man tyvärr ställa sig mitt i vägen. Andra blir inte så glada över det, särskilt om det är rullstol som ska in då det tar längre tid 😎 (Kan bara svara för mig, jag vill inte vara i vägen för andra så försöker så gott jag kan att hitta ett ställe, inte alltid lätt med en buss dock.. Sen är jag tjej men vet inte hur andra kvinnor tänker om saken.) Trafikregler är samma för alla, oavsett bil, märke, yrke, bakgrund, kön.

[Jimmy.L]
2017-04-26 17:43
#2

Det finns alltid förare som inte följer trafikreglerna liksom det finns bra taxiförare som följer reglerna.

Upp till toppen
Annons: