Annons:
Etikettarbetsrätt
Läst 4414 ggr
BaraLisa
11/16/11, 6:52 PM

Taxiförares oroliga arbetsmiljö

För elva år sedan gjordes en undersökning av 3000 taxiförare i Sverige om det förekom våld i arbetet och om de i så fall kunde hantera detta och få stöd. Nästan hälften hade funderat på att byta arbete visade det sig... Här kommer ett utdrag.

Statistiska centralbyrån fick i uppdrag av TYA att göra en enkätundersökning för att beskriva i hur hög grad taxiförare utsattes för våld och hot 1998.

22 procent av kvinnorna och 35 procent av männen sa sig minst någon gång under 1998 ha varit utsatta för hot i sitt arbete som taxiförare.

8 procent av de kvinnliga taxiförarna uppgav att de varit utsatta för våld under 1998. Bland de manliga förarna var andelen något högre – 13 procent. Både kvinnliga och manliga förare uppgav att slag, sparkar och knuffar samt skadegörelse på bilen var den vanligaste typen av våld.

12 procent av de kvinnliga förarna och 21 procent av de manliga uppgav att det finns särskilda rutiner för stöd i samband med hot och våld hos deras arbetsgivare eller vid beställningscentral. Ungefär 40 procent av kvinnorna och 44 procent av männen sade sig inte
veta om det fanns några särskilda rutiner. (Undertecknad blir nyfiken på varför dessa siffror är så olika mellan könen just här…?).

Män i Stockholm, Göteborg och Malmö var oftare utsatta för våld än män som körde i andra delar av landet. Kvinnor som körde i mellanstora städer var mer utsatta än kvinnor som körde i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Drygt fyra av tio taxiförare hade minst någon gång under det senaste året funderat på att sluta som taxiförare på grund av risk för hot eller våld. Cirka 4 procent uppgav att de nästan dagligen haft tankar på att byta jobb.

Majoriteten av taxiförarna sade sig vilja ha mer utbildning i eller kunskap om och erfarenhet av att hantera konflikter. Även kunskap i att hantera personer som inte vill betala för sig. De ville även kunna mer om hur man bemöter personer som är hotfulla och aggressiva, drogpåverkade eller berusade liksom om hur man bemöter fysiskt/psykiskt sjuka. Det fanns även önskemål om ökade kunskaper om teknisk utrustning.

*Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd, tya.se (även källa). Fotograf: McPic med tillstånd.

Hela materialet kan du läsa här.

/Lisa

Hur blev det sen, ni som vet?

Med vänliga hälsningar Lisa

 

Annons:
Leffe
11/24/11, 2:09 AM
#1

Nu har visa taxibolag kameror i sina bilar som automatiskt fotograferar passageraren. Det har stoppat en del våld

Elemjay
11/29/11, 8:45 PM
#2

Fler kameror i taxibilarna! Uppför man sig gör det ju inget, och uppför man sig inte får man faktiskt ta konsekvenserna.
Tycker det borde fotodokumenteras på bussar också, man ska väl inte behöva riskera livet för att man kör folk dit de ska!

Upp till toppen
Annons: