Yrkesförare iFokus

Yrkesförare

Etikett: övrigt-jobbrelaterat
Läst 1882 ggr
BaraLisa
0

Macho i kollektivtrafiken?

Feministerna bakom sidan har kanske en viss poäng? Glad

http://machoikollektivtrafiken.se/

Med vänliga hälsningar Lisa

BaraLisa
0

Fast män har ofta långa ben ju…

Fridaybrew
3

Tragisk sida! Att dom stör sig på på detta är fullkomligt löjligt. Det finns inga "hur-man-ska-sitta-poliser" (utom just de själva som fotar) så sätt er bekvämt och ta den plats ni vill. ÄR det så att någon tar för mycket plats använd käften och säg till.

Feminister som ska vara så jäkla rättvisa får fan stå upp för sig själva lite i vardagssituationer. Folk är inte tankeläsare.

/Fridaybrew

hus-musen
3

Fnissar åt att det sitter en massa feminister och knäpper kort på mäns skrev..

Håller med #2 faktiskt, folk kan sitta precis hur de vill, så länge de drar åt sig när andra människor vill sitta. 
Gör de inte det så antingen ber man dem maka på sig eller så placerar man en armbåge eller en fot på ett bra ställe som tydlig pik.

Qui dormit, non peccat

Aniara4
1

Hmmm. Jag åker ofta tunnelbana, och till skillnad från er här har jag ganska ofta upplevt problemet med att en man (aldrig en kvinna faktiskt) brer ut sig över 1½ säte och trycker in mig mot väggen. Att hålla emot hjälper inte, de verkar inte ha något emot att gnugga knän mot främlingar vilket jag har.

Håller med #3 om att folk får sitta hur de vill så länge de makar åt sig när andra vill sitta, problemet är att de inte gör det.

Många män, särskilt yngre, har dessutom vanan att sitta på ryggen istället för på arslet, vilket gör att de även tar upp hela utrymmet mellan sätena så att den som sitter mittemot måste vinkla benen åt sidan och vrida halva kroppen för att få plats. Vilket blir svårt om man på andra sidan har en skrevare!

Självklart är det bekvämare att sitta med benen brett isär, det gör jag också hemma i soffan. Men i kollektivtrafiken när det är trångt försöker jag hålla mig inom min plats och inte sitta på andras. Eftersom jag tycker de har lika stor rätt som jag att sitta.

hus-musen
0

#4 Säg åt dem att flytta på sig bara så har du oftast löst problemet.
Säger du till dem och de inte vill flytta på sig så har du andra alternativ.

Sitter du mittemot en typisk skrevare så placerar du dig så att du har foten mer eller mindre rakt upp i hans eller hennes skrev. Och så gungar du lite lätt med benet upp och ner. Finns inget som får iag killar att dra ihop benen snabbare än när de förväntar sig att de kan komma en pungspark.
Sitter han brevid dig så kan du ju sparka på knäna eller råka sätta dina skor på personens osv.
Är du väldigt modig så slänger du dina ben över personen som sitter och skrevars ben, funderar personen så säger du att du trodde det var sitt som du vill och ta upp plats-vagnen du klivit på.
Uppför man sig som en ouppfostrad barnunge själv så brukar de tycka att det är jobbigt, ont ska med ont fördrivas.

Abosolut värst är nog de lönnfeta 40+ karlar som tycks ha glömt bort allt vad sitta ordentligt heter och jäser ut helst över två platser. Och vintertid så ska de ju gärna ha dunjackor oxå så de blir dubbelt så stora.Skrikandes

Qui dormit, non peccat

BaraLisa
0

Het debatt, i synnerhet nu när kollektivtrafiken strular så i vintertid. Min buss "försvann" och jag stod en timme i nio minus innan det kom en taxibuss och frågade om jag skulle till Hedesunda. Skrikandes Då älskade jag den mannen.

korseett
1

jösses att de bara orkar bry sig? Jag själv är en knubbis och mina ben är alltid isär när jag sitter ner. Ska jag sitta korrekt med arslet och benen utan att få ont så är det nog 30 cm mellan knäna. Det är en ergonomisk omöjlighet att få ihop knäna utan att binda ihop dom haha