Könsfördelning bland lastbilschaffisar
När jag började jobba som lastbilschaffis (1989) så fanns det väl typ jag och tre tjejer till i stan som körde lastbil. Då var det ju så ovanligt med tjejer som rattade stora fordon så folk vände sig om och tittade efter en.
När jag låg ute och körde löstrailer (1995), ofta med ganska trixiga lastningar, lossningar, lastsäkringar, skjuta kapell och annat skitgöra, var det fortfarande ganska få tjejer ute i svängen, jag tror jag träffade på 2-3 stycken på det år jag låg ute. DÅ var det vanligt att gubbarna på utlastningar och godsmottagningar antingen skulle sätta en på prov extra mycket genom att jävlas eller också blev de extra hjälpsamma.
Senaste åren har jag bara kört nätter (sommarvikarie) och då träffar man ju inte så många chaufförer alls.
SÅ, hur är er bedömning att könsfördelningen ser ut nu? Och har attityden mot kvinnliga lastbilschaffisar förändrats sen jag var aktiv dagtidschaufför?
Hej Anna!
Jag har ju precis börjat, men som det verkar och som andra säger så är det som du beskriver det än idag. Hur man reagerar på kvinnliga chaffisar. På gott och ont kanske. 
I vår grupp är det ungefär 80% killar och 20% tjejer.
(Flyttade ditt inlägg, hoppas det är okej. Jag ska fixa till tydligare kategorier).
Med vänliga hälsningar Lisa
(absolut okej med flytt, jag hittade inget bättre)
Det är en del tjejer här inne, men flera män också.
Ni som har mer erfarenhet, vad tycker ni? Och ni killar, daltar ni fortfarande med tjejerna? Behövs vi daltas med, kanske? 
Killar?? 
…Däremot känner jag att man ännu mindre kan ifrågasätta t ex tider om man är tjej, för då är det lätt för dem att direkt tycka att man är "brudig". Jag har inte mycket erfarenhet än, men någon annan som har erfarenheter?
Hur menar du då?
Under utbildningen får man börja ännu tidigare om man ifragasatter schemat. Och som tjej känns det som att det är lätt att tolka det som att man inte pallar branschen för att man är kvinna.
Kanske har jag misstolkat? 
Jag förstår fortfarande inte vad du menar? På vilket sätt ifrågasätter du schemat? menar du då arbetstiderna? Eller vad du ska hinna med på en dag? Och varför skulle det ha med könet att göra?
Jag har några gånger fått säga ifrån om att "det finns inte en möjlighet att jag hinner med det inom den tid du säger att det ska göras" och flera av de gångerna har det varit för att informationen inte ens har nått mig förrän det varit för sent. Alltså "vi har lovat kunden att trailern du har bakom ska hinna med Finlandsfärjan som lägger ut kl 19" - det får jag veta när jag ska lämna Jönköping för att ta mig mot Stockholm, i ett läge då det verkligen är praktiskt omöjligt att ta sig till Sth på den tid som är kvar tills färjan lägger ut. Jag svarade då med att man måste informera chauffören om såna löften i god tid, helst tillfråga chauffören i förväg för att veta om det ens är möjligt. Som chaufför är man ingen tankeläsare och man sitter oftast inte heller i någon helikopter, utan faktiskt i ett stort fordon med spärrad hastighet….
Senast jag fick ett påpekande om att "släpet ska vara hemma klockan 5 på fredagar" fick jag upplysa dem om att det för det första inte var någon som talat om detta för mig och för det andra så tar rundan den tid den tar. Och det tar längre tid för en vikarie som inte är insatt i systemet på den aktuella terminalen där godset ska lossas. För även om man har besökt många olik Schenkerterminaler så finns det alltid lokala variationer på hur de fungerar, vilka rutiner de har. Och dem kan man omöjligt veta innan man varit där - för information är tyvärr ofta sånt man måste leta reda på själv….
#9 Det är många som har sagt att det är som du beskriver. Det är tråkigt, som min handledare sa att det i hans fall är "för många kockar" inblandade så det blir fel varor här och där t ex.
Det jag menade, på min utbildning, var att vi blev tilldelade olika praktikplatser och de flesta fick börja 07. Om man sa att man hade svårt med bussen, fick man som i mitt fall börja 05.30 istället för att jag "minsann inte ska tro att det är ett kontorsjobb". Som de nog inte hade sagt till en man, som inte hade haft kontorsjobb tidigare.
Då förstår jag vad ud menar. Det var en dålig motivering, håller jag med om, Men jag vill också påpeka att väldigt många chaufförer börjar jobba kl 5 eller 6 på morgonen. Att börja kl 7 räknas nästan som sovmorgon… Så om du är beroende av buss för att ta dig till jobbet så får du se till att hitta ett åkeri mee väldigt bra bussförbindelser till att jobba på.
#11 Jo jag vet, men har gått på soc på existensminimum och då får man inte ha bil. Och svårt att kunna spara ihop en. Så jag blev lite stött när de utgår ifrån att jag är brudig och tror att det är ett kontor. Jag bor långt ut på landet. Ja det är lite bökigt, men självklart förstår jag att man inte kan vara utan bil sen. Men de tar lätt till brudigheten för att de visste att jag pluggat till kurator. Och man vill inte skrika ut att man är ett soc-fall
.
Jag är blott en förare av en liten prius =) Ingen trucker.
Jag tycker att det borde finnas fler kvinnliga förare av lastbilar än det är.
Såg en dokumentär om en gruva tror det var olja, kol, guld eller diamant gruva med öppet dagbrott som kör de absolut största inom laster typ 600 ton per lass om jag minns rätt.
Hursomhelst gruvan hade bara kvinnliga förare för att de utifrån erfarenhet märkte att deras maskiner höll bättre och drog mindre bränsle än männens. Så det var helt enkelt ekonomiskt smart av företaget och ett sätt att tjäna mer pengar att anställa bara kvinnor =)
Har för mig att sveriges bästa eco-driving truckare blev en kvinna för något år sen om jag inte missminner mig.
Tycker det visar på att det borde finnas fler kvinnor för det är bra för oss alla.
/Fridaybrew
Jag kan bara säga att jag tycker det e kul att det kommer in tjejer i branchen.
Vi "killar" kan lära oss mycket va er!! I dom fallen jag varit med om så e det mest dom gammla gnidna "gubbarna" som förstör för både tjejers inträde i branchen och för övrigt branchen i sig. Men dom e på väg bort och självklart finns det väldigt många bra där ute! Dom sidor jag har sett är igentligen två. Många verkar tro att bara för att en tjej kör lastbil så e hon ett lovligt byte, men när "tjejen" som ofta har skin på näsan biter ifrån så börjar skit snacket och ryktes spridningen. två av dom fall jag själv sett har gjort att tjejerna slutat köra och börjat med annat. mycket tråkigt att det fortfarande kan vara så.
och den andra sidan är att tjejer kan bli behandlade med silkes vantar (av företags ledningen) dom får alla smör körningar. och mer eller mindre jobbar på deras egna vilkor. vilket jag sett hur ilskan bland dom andra chaufförerna växer och växer tills dom blivit så utfrysta tills dom inte orkat längre. Mycket tråkigt då jag vet att dom aldrig velat ha någon särbehandling. Det jag nämnt är taget ur mina egna upplevelser inom ett par företag inom chakt/entreprenad på 2005 och framåt.
Sen har jag ett exempel från när jag gick och utbildade mig. vi va 12 killar och 2 tjejer. Läraren hade en stenhård koll på närvaron då läraren menade på att man va körd i brachen om man inte kunde sköta tider och då va det ingen ide för han och utbilda vidare. om man va sen en gång va ingen gång och två så åkte man ut. vi hade en kille som försov sig två gånger inom en 3 veckors period och han fick lämna utbildningen. Varpå den ena tjejen va borta i tid och otid, men hon åkte aldrig ut. det va först när hon inte dök upp på 2,5veckor. Den andra tjejen gick det bra för. men nu kommer jag till det här jag undrar över lite, varför män tex som utbildar måste skudda och höja upp tjejer. När vi tex hade back övning med släp, hon fick inte släpet och gå åt det hållet hon ville, vek kombinationen, och höll på så tills hon började grina och sen hoppa ur och gav upp. Halva klassen klarade övningarna helt utan problem. och nu till grejen. oavsett vad vi gjorde så sa alltid läraren när vi hade genomgån efter att hon va bäst hit och hon va bäst dit i allt. Vi skulle lära av henne och dittan och dattan. tror inte jag hörde en endaste gån att någon annan ba bra. Vi diskuterade det många gånger på luncherna men ingen kom fram till något resultat. Där kan jag villigt erkänna att det växte vissa fördommar och förutfattade meningar om tjejers utbildningar. Men när jag kom ut i yrkeslivet och började köra vart dom snabbt slagna i spillror. Det e inte könet som avgör om man kan göra ett bra jobb! Tyvärr e det nog vi männ som sätter käppar i hjulet för tjejerna som vill, genom och tro att man måste bete sig eller behandla någon på ett annat sätt jämte en manlig chaufför. Har stor respekt jämte mina "queens and kings" on the road! men inte ett skit över för trångsynda grin pittar!!
#14 - du har absolut en poäng, visst särbehandlas tjejer som är chaufförer. Både positivt och negativt.
Själv har jag haft vad jag själv kallar för "finkörningar" i sommar, men det är inte så mycket pga mitt kön utan för att jag även är reumatiker och därför har önskat att få körningar som är så lite lastning o lossning som möjligt. Jag har därför fått just såna, nattkörningar med minimalt med lasta o lossa.
Många bra och tänkvärda inlägg.
Som tidigare bussförare måste jag tyvärr säga att det "sitter i ryggmärgen" att reagera på en tjej i lastbil.
Superfånigt.
Ändå tog jag körkortet genom SKBR där det då bara var tjejer. (1994)
Som bussförare var det ungefär 20/80 i fördelning, jag har dålig koll på lastbilssidan, men det var nog något färre då, vad jag såg på vägen iaf.
Tyvärr så var det en hel del som ansåg att jag skulle daltas med (som när jag bytte batteri på bilen själv… *hmm*)
Jag har nog inte bidragit med så mycket här men ändå.
God jul =)
Ja, inom lastbilar är det nog inte 20/80? INTE ÄNNU!