Otrevliga förare?
Jag undrar en sak. Jag har mött många, som jag tycker, olämpliga förare. Speciellt inom buss då. En del taxi också. Ni som är utbildade, hur viktigt är personligheten och bemötandet för er? Eller ni som kör.
Bland de sämsta jag mött var faktiskt en riktigt otrevlig kvinnlig bussförare som slängde ut oss i snön…,,,,
Jag tycker kundbemötandet och kontakten med passagerarna är lika viktigt som att köra mjukt och säkert. Jag är företagets ansikte utåt, framstås jag som otrevlig finns de risk att passagerarna tycker att hela företaget är skit. Jag har ofta fått höra nu hur trevligt passagerarna tycker att det är när jag ler och säger hej. Samma sak kan jag se hur vissa skiner upp lite, hur deras dag blir lite lättare genom ett enkelt ord som hej och ett leende. Dom kanske inte hejar tillbaka, men man ser på dom att dom stannar upp lite innan dom går vidare in i bussen.
De här med att bli utslängd. Man måste försöka se till situationen. Vi kan inte för jämnan plocka på folk som inte kan betala. Men om de kommer en gammal pensionär som säger att dom ska till sjukhuset och har 6 kr för lite så vinkar jag in dom. Men när de kliver på ett gäng ungdomar som blir förvånad över att busskortet gått ut eller att omstigningen på enkelbiljetten har gått ut, ja, då får dom betala eller kliva ut. Man kan även se mönster, vissa personer återkommer med samma ursäkt till att inte kunna betala eller visa ett giltigt färdbevis. Samma personer som kommer med för stora pengar så vi inte kan växla. Vi är inte skyldiga att växla mer än 100 kr. Kommer dom med en femhundring så kan vi i regel neka dom att åka med om dom inte kommer med lite jämnare pengar.
Barn har jag svårt att neka, dock ger jag dom lite på fingret att dom måste se till att kunna betala för sig, nästa gång kanske dom får återvända hemmåt och inte kunna ta sig till skolan…
#2 Det låter som att du gör ett bra jobb. Tyvärr så är ju vissa lite för trötta på sitt jobb, men så är det ju i alla branscher. Men man har lite mer ansvar när man är ett ansikte utåt, som du säger. Fler borde tänka som du!
Man tackar! Precis som du säger så märker även jag att de finns vissa personer som borde ha lämnat bussratten för längesen.. Tyvärr.. Är man folkskygg och tycker att människor är en odåga så har de gått för långt.
Jag däremot älskar människor. Finns inget roligare än att träffa nya hela tiden!