Folk utan folkvett!
Funderar på att starta sajten "Pissdåligabilförare.ifokus.se". Typ!
På landsväg i rusningstid bland långtradare i mörker eller snö: motorbromsar/tvärnitar bara utan vidare, skapar köer och lockar till omkörningar när man kör 60 på en 80-väg utan anledning/för att man ska svänga om 7 kilometer…. Saktar ner till 50 på en 90-väg för att de ska svänga (där det finns såna fält där man ska sakta ned). Vad tror folk? Är de något fel i huvudet? Det händer jämt (först nu jag kör bil i rusningstrafik, på landsväg). Aldrig att de skulle åka 20 på 50-väg eller omotiverat tvärnita inne i stan!
Varför detta vansinne? Vägen är även kallad "Dödens väg". Fattar de inte att det är lättare att dö genom deras sätt att köra än att folk kör lite för fort (rent generaliserat)?!! (Foto: ITCowboy).
Med vänliga hälsningar Lisa
Övre delen av din text var lite grötig och mycket siffror som kanske inte ska läsas när man är trött.
MEN håll avstånd! så slipper du bli överraskad när någon bromsar. Du vet ju inte vad bilen framför dig ser som inte du ser, han kanske har problem med bilen, dåliga däck? Eller ömtålig last?
Dom där skyltarna på sidan är max hastighet, inte minst.
Du ska nog läsa dem igen när du inte är trött.
Det råder någon sorts myt om den här vägen, och då tror folk att det blir bättre om man kör sakta och bromsar. Det är dock inga hundar som hoppar upp ur marken och tar en på den här vägen. Det handlar om att planera sin körning.
Det finns en kurva där lastbilar kör för fort och hamnar i diket. Då tror alla att man dör på den här vägen. Skit i att köra lastbil här och skit i att köra för fort…
http://www.larm-soderhamn.se/2011/12/18/lastbilsolycka-pa-vag-56-3/ (i denna kurva far lastbilarna omkull. I övrigt finns det fartkameror där man ska köra högst 60. Inför dessa, precis innan, sänker en klick av bilisterna farten till 40. Man får inga guldstjärnor för det! Det är bara onödigt och farligt).
(Lastbilarna är inget problem, de kör mycket bättre än bilisterna. Och fortare, fast de kör 70 på 80-90-väg).
Det är möjligt att jag inte förstod din poäng.
Så det är personbilarna som kör dåligt och bromsar framför lastbilar/bilar?
Klart det är bättre om trafiken flyter på men det gäller ju åt båda hållen, alla måste planera sin körning, hålla avstånd och använda skallen
Sen att bromsa hårt framför ett fordon är ju aldrig smart men det måste man ju tänka på när man ligger bakom också. 
Bilar som sänker farten för mycket vid fartkameror är inte roligt, står det 80 så är det 80.
På väg hem från min tur med lastbilen en dag så hamnade jag bakom en personbil som körde lite irriterande, låg på runt 80-85 på rakorna men sänkte farten till ~60 vid varje möte (Jag fick plats att mötas med tradarna utan problem, då borde det ju finnas plats för en personbil)
H*n får köra hur han vill tycker jag men kan väl då stanna på en P-ficka och släppa förbi trafik som vill köra fortare.
Eftersom lastbilen är spärrad till 90 km/h hade jag aldrig tillfälle att köra om så fick ligga bakom den där 10 mil ungefär…