Dålig busschaufför?
Här i min kommun så finns det en busschaufför som jag personligen (+ i stort sett alla i min bekantskap) verkligen ogillar skarpt.
Jag började åka buss frekvent i 11-årsåldern och han körde redan då, han är rätt gammal skulle jag tro, dryga 50 i alla fall.
Det värsta jag kan komma på såhär på rak arm är följande;
- En gång tvärstannade han mitt i en krokig väg och började vråla och tuta, detta för att det satt fåglar i vägen som säkert skulle ha flyttat sig automatiskt utan detta avbrott. En liten pojke frågade varför han var så arg, och han snäste att det var några jävla fågeljävlar på vägen.
- Jag och en bekant satt längst bak i bussen, och helt plötsligt stannar busschauffören, kommer bak och tar colaflaskor från några säten längre fram, och så börjar han skälla på mig och min vän och säger att "det är tur att mamma kommer hit och städar efter er va?!", det var rätt extraordinärt då vi inte suttit där eller druckit cola alls…
- Jag går i skolan ca 8 km utanför själva staden, och förr gick busstiderna lite annorlunda, så bussen från skolan var sen en dag. Dock är bussen jag åker en anslutningsbuss till denna buss, så jag hoppades att den skulle vänta, men det gjorde den inte. Jag var tvungen att vinka till busschauffören och signalera att jag skulle på, så han fick stanna vid vägen (en liten väg, inga bilar, enbart bussutfart) och när jag klev på så förklarade jag varför jag var sen. Han började vråla åt mig och sade att "jag har väntat här i flera minuter, du kunde ha kommit tidigare!" och jag förklarade gång på gång att det var bussen som var sen och att jag nyss anlänt, men han fortsatte vråla åt mig.
Jag och min vän har studerat hans "beteende" nu i tysthet under ett år, och har märkt att han är väldigt inställsam hos äldre, men helt, totalt spydig och elak emot yngre.
Idag blev jag verkligen riktigt arg på honom. Jag är alltid trevlig och hejar glatt och ljudligt när jag går på bussen, det tycker jag att chaufförerna är värda. Så jag gjorde ju som vanligt det emot honom idag också, men han bara blängde på mig utan att säga ett ljud.
Alldeles bakom mig klev en äldre man på, och han sade också hej lite sådär halvmullrigt som en stressad gubbe kan göra, och busschauffören blev väldigt övertrevlig och sade "hejhej!!!" och blev "glad".
Jag kan ju förstå att det kanske finns ungdomar som inte är lika trevliga som jag, men det jag själv har märkt är att "vi ungdomar" är väldigt trevliga och respektabla generellt sett, just på bussar/tåg, och jag kan inte förstå VARFÖR han ska vara så hemskt elak.
Är det rätt av en man som arbetar med människor dagligen att bete sig såhär? Har jag rätt att klaga på bussbolaget eller har han all rätt i världen att vara sådan? Kan man säga att han är en dålig busschaufför, eller är det helt normalt?
En fråga(eller några) riktade till er yrkeschaufförer där ute!
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
vi har också en puckad chaufför! (han har en gräsklippare på huvudet tattoo)
en gång så skulle en som hade skadat knät åka enda hem till dörren typ men han stannade typ 1km hem så fick hon gå hem så långt med krykor!
sen nästa avstigning så sa en tjej pucko till honom för att han inte hade lämnat av hon som har skadat knät då går han ut och ställer sig och pratar i telefon i minst en kvart!
nästa sak samma chaufför…
vi ska åka på slöjd.. vi var halvägs.. han börjar att skicka/skriva sms! när vi mötte bilar och i kurvor så kolla han upp minst 3 sek och sen på mobilen!!! och beställer mat!
det finns gått om puckade här i världen!
Tack för era inlägg! Man får ha åsikter och det är sunt att ifragasätta. Den forsta verkar vara bitter och inte tåla stress. Den andre är en trafikfara. Om ni inte är så gamla själva så be en förälder eller lärare hjälpa er att skriva en insändare i eran tidning.
Med vänliga hälsningar Lisa

De som vill arbeta för mera bussåkande till arbeten borde nog först ge sig på dessa chaufförer. Den som inte trivs med bussen till och från skolan kommer nog inte att ta bussen när han väl har skaffat körkort. Då är det nog för sent att verka för bussåkandet.
#1 Förstår inte riktigt det du skrev, men att han inte åkte en kilometer extra har ju inte med elakhet att göra, utan det hör ju till jobbet att passa tider och inte agera taxi…
Däremot kan jag förstå din oro när han sitter och smsar samtidigt som han kör…
#2 Jo, bitter är väl bara förnamnet.
#3 Håller med dig totalt. Jag brukar oroa mig för vilken busschaufför det är som kör när jag ska till skolan, staden eller vart jag nu ska, och när denna chaufför kör så är jag alltid rädd att han ska låta bli att stanna i rena ilskan när jag ska av, hahahaha……
Jag tycker som sagt inte att man ska arbeta med människor såpass mycket som busschaufförer gör om man inte trivs med det eller kan hantera det på ett bra sätt. Han verkar ju uppenbarligen avsky sitt jobb.
Och självklart har du rätt att klaga. Du är kund och han uppfyller inte sin del av avtalet. Ang det brutna benet kan det ju ha funnits avtal att hon behövde extra hjälp. Skolkjuts i landsbygd, kanske.
#5 Ja visserligen, hade nästan förträngt att det även finns enbart skolskjutsar, jag åker ju med vår kommunala trafik, haha.
Hade jag vetat mannens namn så skulle jag ringa till x-trafik själv och framföra klagomål, men ja, nu vet jag inte det, och de bär inte namnbrickor tyvärr. Himla tråkigt, sådant där. Kan ju dock fråga om de vet vem som körde den turen den dagen, hmm…
#6 De spelar ingen roll om du har namn på chauffören eller inte. De räcker med att du säger linje och avgångstid samt destination så kan dom plättlätt kolla upp vem som körde. Håll även koll på bussnumret som står på bussarna så blir de ännu lättare för företaget att kolla vem som var föraren.
Min pojkvän har precis utbildat sig till busschafför och ska börja jobba som det imorgon.
Dem har fått väldigt klart för sig av dem på bussbolagen att dem ska vara trevliga och möta sina kunder med respekt och med glatt humör.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Läste en jättebra notis uppe på kontoret idag när jag var där för att redovisa.
"Kunden ska inte göra dig nöjd, utan det är du som ska göra kunden nöjd.
"Kom ihåg att kunden inte är beroende av dig, men du är beroende av kunden"
Något liknande. Jag ska upp dit imorgon igen så då ska jag ta reda på exakt vad som stod på lappen. Jag skulle ALDRIG få för mig att låta min egna ilska och frustration gå ut över kunder som inte alls har med mig eller mitt liv att göra. Kunderna är en del av min arbetsplats, och en god stämning mellan chaufför och kund gör att hela stämningen i bussen blir bra och bekväm.
Jag skrev detta inlägg på en annan sajt här på iFokus, så det kanske blir lite osammanhängande, men "pastear" det här. Kände att det var väldigt relevant, då det gäller denna busschaufför som jag pratat om i tråden tidigare.
För nästan en månad sedan, dvs 4 veckor, så åkte jag hem med min valp. Vi hade åkt från Upplands Väsby, vilket är ca 25 mil, med både buss och tåg, och sista bussen från Hudik in till min by så kräktes hon. Hon var antagligen åksjuk och trött på att åka.
Jag hade inget papper, så försökte torka upp med en tidning, men det gick kanske inte sådär superbra.
Jag kan förstå att han blir sur för det, för det är ju inte direkt så att han har ett jobb som städare, men jag ursäktade det.
Idag åkte jag in till grannbyn och hämtade hem en hund som jag ska passa i några dagar, och när jag skulle på bussen hem så var det självfallet han som körde.
Så fort bussdörren öppnats så skrek han åt mig och sade "den där jäveln ska inte på bussen, stick härifrån" och jag sade att "hundar får åka på bussarna" och han svarade "inte några jävla fontäner!!" och då sade jag att detta inte är min hund och att det var min hund som hade kräkts på bussen, dessutom så är det inte direkt mitt fel att hon spydde.
Då sade han "det är det visst det!" (till att det är mitt fel) och sedan sade han "han ska inte på bussen, ta bort han, han ska inte på" och så skrek han och skrek och skrek och var riktigt jävla förbannad, han sade även att jag har en jävla dålig stil osv.
Tillslut, då personer som stod bakom i kön tjatat på honom, så lät han mig gå på.
När jag skulle hoppa av så stannade han bussen men han öppnade inte åt mig, och så gick han bak och bekräftade att hon itne spytt, och när han sedan gick för att sätta sig vid förarsätet igen så skrek han att "du ska fan inte ta med några sådana jävla skitdjur igen" och jag blev då förbannad och skrek åt honom att jag ska tamigfan se till att han inte får ha kvar sitt jobb.
Detta var den sista droppen i bägaren, om man säger så. Under alla mina år som resenär har han alltid varit sådan här, men det här är fasen överstyr.
USCH!
Jag har mailat till x-trafik, deras kundtjänst, och förklarat detta + att han alltid är otrevlig, sur och bitter. Kunde inte ringa för de hade inte telefontiderna öppna, och jag ville inte vänta.
Jag angav busslinje, tid och destination, kryssade även i att jag vill att de hör av sig till mig, så nu är det väl bara att vänta.
Skrev även att jag kräver att de gör någon aktion, antingen att de pratar med honom eller att de tar till några större åtgärder, för jag vill faktiskt inte vara rädd varenda morgon och eftermiddag som jag ska till och hem ifrån skolan över att bli utslängd eller utskälld av en bitter busschaufför…
Usch vilket jävla as, rent ut sagt….
#11 Det är nog bara förnamnet…
Alltså, jag har suttit och tänkt på hela incidenten om och om igen och blir bara mer arg för varje gång.
Han har ingen som helst rätt att vägra mig som resenär bara för att jag har med hund. Det står på bussarna att man får ha hundar med på resorna, t.o.m 2 stycken per person, så hur i hela jävla helvete tänker han då när han helt plötsligt bestämmer sig för att jag inte får ha med någon alls bara för att en hund råkade spy en gång?
Det åker fulla ungdomar på bussarna hela helgerna som spyr på bussarna, men inte fan vägrar de några resenärer för det…
En liten hundspya är inte mycket att gorma åt, det var bara lite kladd som jag försökte torka upp, var inte mer än en liten fläck kvar som jag faktiskt ursäktade flera gånger.
Hur de kan ha en sådan busschaufför som arbetar för dem är helt ofattbart.
Hade jag tänkt på det då så hade jag spelat in hela utbrottet och skickat till både x-trafik och alla tidningar i hela Gävleborgs län för att se till att han fick sparken… (Får man göra så? Äsch, bryr mig inte, han får väl ta det om han beter sig på det viset)
Idag fick jag svar ifrån X-trafik. Nu ska jag hålla tummarna för att antingen gubben håller sin trut stängd eller att han blir avskedad, annars ska jag minsann ta till det tunga artilleriet…
"
Hej,
Tack för att du har kontaktat oss.
Vi beklagar verkligen förarens bemötande, det får absolut inte gå till på detta sättet.
Jag har varit i kontakt med depåchefen hos vår entreprenör KR-Trafik och hon meddelar att de imorgon kommer att ha ett möte med denna förare. Vi hoppas att de då kommer att finna en lösning så att något liknande inte händer igen.
Vi hoppas givetvis att du har fortsatt förtroende för vår trafik även i framtiden och att du får bra service och ett trevligt bemötande när du reser med oss.
Ha en bra dag! "
Hallihallå, nu var det ett tag sedan sist!
Kanske ingen som bryr sig, men jag gillar att följa upp ärenden, så nu gör jag det.
Denna busschaufför försvann helt ifrån bussarna för 1-2 veckor och jag trodde (och hoppades!!!!) verkligen att han fått sparken, men tyvärr har han nu kommit tillbaka igen. Första dagen jag såg honom så var han sliskigt inställsam och "trevlig" (usch) men därefter har han återgått till sitt normala jag och gormat åt folk och varit sur och förjävlig.
Därför planerar jag nu att varenda gång en bekant blir utsatt av honom så ska jag be denne att maila till x-trafik och klaga på hans uppförande. Det är ju inte mer än rätt, då jag tydligen är den enda som vågat klaga på honom hittills…
Och om han inte bättrar sig genom samtal med chef etc så tycker jag verkligen inte att han bör jobba som busschaufför något mer.
Vad tycker ni?
Det är rätt! Skitsynd att han började bete sig som skit igen. Försök spela in om ni kan med mobiler, ha vittnen, för anteckningar med tidpunkter. Synd att det ska behöva vara såhär.