Explosionsrisk tankbil vid min stuga
Här har vi en sommarstuga/släktgård (bilden). Få vet var denna by ligger, men här inträffade nyss en olycka med tankbil med släp. Det är ovanligt att de går sönder och läcker idag, men det gör denna! Redan 27 kubikmeter, nära vattentäkt antagligen.
http://svt.se/nyheter/regionalt/gavledala/explosionsrisk-sedan-tankbil-valt
Med vänliga hälsningar Lisa
Kolla bilderna, speciellt 1 och 4. Helt mosad bil, vad har man gjort?? Det är en raksträcka. Smal väg med ganska höga kanter dock. Men ändå? 

Det verkar som om bilen gått utanför kanten och sedan gått nedför slänten innan den lagt sig i dyn.
Länk: Tankbil bärgas

Nu ska bilen vara bärgad och klar och vägen helt öppen igen.
Länk: Nu har tankbilen bärgats
Man har varit ovarsam om man voltat med bilen på den vägen…

Nu ska tankbilsolyckan utredas
Preem kommer att starta en internutredning efter tankbilsolyckan.
Länk: DT: Nu ska tankbilsolyckan utredas

"Värsta scenariot man kan tänka sig"
Lastbilen med släp hade 27 kubikmeter bränsle i tankarna.
Länk: DT: "Värsta scenariot man kan tänka sig"

"Han måste ha haft minst 17 änglavakter"
På väg till Hökberg och EM i orientering hamnade Tjeckiens massör, Lars-Åke Dickfors från Avesta, mitt i den svåra tankbilsolyckan mellan Garsås och Ickholmen.
Länk: DT: Han måste ha haft minst 17 änglavakter
Tankbil är väl relativ enkelt att volta med, iomed att lasten kan röra på sig… Finns väl skvalpskydd iofs med ändå större chans än med fast last. Krävs väl bara att föraren inte var med nån sekund så ligger man där i diket.
Det är det jag menar, kör man tankbil så lär man vara med med de där kanterna, och inte köra 80-90. Det känns som att man bör ha extra koll när man kör tankbil.
Koll på sin last!
Den där var rejält mosad, inte ens en påkörd tankbil (av annan lastbil) brukar se ut sådär. Och i vilken fart?!! Jag tror att det ligger nåt bakom att de snabbt sätter in en utredning. Det gör de ju inte alltid.
Någon som hört något mer?