kostnad för C och CE kort?
Min man är intresserad av att bli lastbilschaffis. Han brukar åka med en vän som kör och har helt fastnat. Han är inte medlem här på iFokus så jag frågar åt honom.
Vad kostar det att ta C och CE kort? Hur svårt är det att få jobb?
vad är det för jobbtider oftast? eller det kanske beror på vart han hamnar ?
Vore tacksam för svar.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus

#0: Det här låter mer som frågor för BaraLisa, LillaBenice och andra.
Men kostnaden varierar nog mycket beroende på var man tar kortet och hur mycket man behöver köra. Jag skulle tro att de flesta kanske väljer att gå via arbetsförmedlingen hos exempelvis Yrkesakademin, Komvux och liknande, men kostnaden har jag ingen aning om.
Och arbetstiden varierar nog lika mycket som det finns arbetsgivare. Och vad och vart man kör. Kör man bara distributionsbil inom tätorterna så handlar det mest om dagtid.

tack för svar. Efterssom han har jobb inom annat och vill skola om sig så får han nog betala det själv.
Hoppas Baralisa eller de andra kan svara också 

Det tror jag nog att de kan, annars får du skicka PM till dem. 
0#: utöver C, CE så är det ju truck som kan behövas, ykb, adr osv osv.
kan gissa på minst 50-60.000. vildgissning men det är nog det minsta. med tanke på att han har jobb inom annat är knappast arbf eller annan intresserad av att betala

Med nuvarande krav på YKB och en massa andra behörigheter som truck, kran och ADR är någon form av vuxenutbildning nog det bästa alternativet. Då blir kostnaden inte så stor men det innebär ju också förlorad arbetsinkomst under utbildningen. För den som inte är för gammal finns ju möjligheten med studiestöd.

Nu har jag inte gjort YKB (har ett par år på mig) men när jag tog C, CE, ADR och Truck så kostade det 49 000:- Det var en intensiv utbildning på 10-12 veckor har jag för mig.
Arbetstiderna kan vara precis vilka tider som helst. Det finns ALLT innom detta yrket. Men vill man ha ett 7-16 jobb ska man nog inte köra lastbil. Mina arbetstider har varierat. Jag har kört bröd mellan 04:00-14:00 utan raster. Styckegods mellan 06:30-18:00 med 45min rast.
Kranbilsförare har en tendens att bli utnyttjade om dom inte kan säga ifrån. Man kan bli uppringd sena kvällar och tidiga mornar för att hämta någon liten skit grej.
Just nu jobbar jag 5dagar i veckan alltså ca 50-60h/vecka. Det är väldigt vanligt att man kör 10 timmars pass.
Har nyss varit hos arbetsförmedlingen, Hon berätta att c-kort med kurser som adr, styckegods och det går på 100000.- då är inte släpet med.

Har svårt att tro att dom skulle mer än dubblat priset på 6år. Undrar om hon verkligen visste eller om hon bara drog till med nåt hon tyckte lät bra.
Jadu, ingen aning. Tror hon sa att släpet skulel kosta 60000.- kommer inte ihåg.
7#: Mycket möjligt, den utbildning vi gick på skolan kostade över 100.000 kr / elev.
Då är det bla: B, C, CE, truck, ADR, YKB, förarkort, m.m

En yrkesförarutbildning genom komvux kostar ju ingenting mer än den tid man offrar och kanske avgifter för böcker och prov. På den bussförarutbildning jag gick i år fanns det nån som jobbade en del och anpassade körtider till sitt jobb.
Man kan ju inte ha körlektioner hela dan så den som kan anpassa sin arbetstid kan kanske kombinera jobb och utbildning.

#11 Går det att ta via komvux? det visste jag inte. Låter ju som en vettig ide.
#8 Det är inte bara arbetsförmedlingen som säger det..YA säger runt 150t. Fast då ska ju allt vara inräknat.

Det som har tillkommit på senare år är ju YKB. För den som ska använda sitt C- eller D- körkort yrkesmässigt krävs utbildning i 140 timmar varav 10 timmar körning och dessutom ett teoriprov.