Annons:
Etiketttjejer-kan
Läst 2600 ggr
Ketang
2011-11-27 10:53

Jag kan börja.

Först ut i tjejernas kategori.

Vem har inte fått höra det massor med gånger…? "VA? Kör du LILLA lastbil? Sån där stor, med släp??" eller "Behöver du hjälp lilla vän?" En klapp på huvudet eller än värre på rumpan. Gamla rävar som tar sig friheter att tafsa eller ge en kramar som man väldigt uppenbart INTE vill ha!

Hur tacklar ni detta? Jag är säker på att jag inte är ensam :-(

Annons:
BaraLisa
2011-11-27 15:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

När jag har berättat att jag ska börja köra lastbil med släp har de flesta under 40 tyckt att det varit jättehäftigt, speciellt killar men många tjejer med. Av kvinnor och män utan erfarenhet av yrket som är över 50, har de gjort som du beskriver. "Inte ska väl du… Vill du det då?….". Eller inte hört vad jag sagt utan bestämt att jag ska köra en gullig budbil, det blir väl bra.

Men fyfan för klappar på röven! Vi är emot det, eller hur! Skrikandes

Fotograf: Kevin Dooley med tillstånd.

Med vänliga hälsningar Lisa

 

Ketang
2011-11-27 18:43
#2

Nä det gillas INTE! Tyvärr tar inte alla ett vanligt nej heller utan tjurar ihop och så får man höra både det ena och det andra namnet :-(

PimpMyMonark
2011-11-29 20:39
#3

Känner man sig hotat av unga kvinnor som vill vara yrkesförare kanske man ska ta sig en titt på varför? Att behandla kvinnorna på ett sexuellt nedlåtande sätt ingår i den egna osäkerheten och är helt förkastligt. En glad nyhet är att de gamla rävarna snart gå i pension och då slipper ni möta den generationen. De yngre mansgrisarna får man nog helt enkelt imponera på med sina eminenta egenskaper bakom ratten!

Jag tycker att yrkesförare i grunden är ett ganska könsneutralt yrkesområde, som tyvärr mest har tilltalat manliga män som gillar att köra runt i gigantiska lastbilar med nakna tanter på förardörren.

Jag har inte riktigt förstått varför kvinnor skulle anses vara "sämre" som yrkesförare än män. Visst, man kan väl ta upp grejen med att kvinnor inte är så bra bilförare p g a diverse grejer, men det är så onödigt. Kvinnor är i överlag kanske inte lika intresserade av dundrande motorer och att köra tunga monster som kräver att du vet vad du gör, men varför ska det vara en sån big deal att en tjej vill köra lastbil? Ja, en big deal för de gamla rävarna alltså! Jag tycker det är naturligt att välja det yrke man är intreserad av, oavsett kön eller yrkeskategori. Jag är ju en sån där modern människa, en sån som inte har snopp och fyllt 60, gubevars!

ceicli
2011-12-27 01:39
#4

Håller med, kön har inget att göra med vad man kan köra!

Har för övrigt fått samma reaktioner när jag kommit med motorcykel någonstans. Fast då är det ofta tanter som fått dåndimpen…

BaraLisa
2011-12-27 22:00
#5

Ja dessa särringar Flört

Med vänliga hälsningar Lisa

 

AnnaLundin
2011-12-31 02:06
#6

Jag har i stort sett sluppit tafsande karlar, är väl kanske inte tillräckligt attraktiv - inte ens skitig från topp till tå i ett svettdoftande blåställ Cool

Min erfarenhet från mina år som lastbilschaffis är att det generellt finns tre varianter bland de man möter i jobbet.

Dels har vi de imponerade, som stirrar storögt och undrar "var det verkligen DUUU som backade in den där stora bilen här???". (Eh, nä, jag har en liten privat slav som backar bilen åt mig, så att jag kan göra finjobbet - lasta och lossa. Eller??)
Av dessa får man ofta mer hjälp än man behöver, de begriper inte att man har fått jobbet för att man är kapabel att utföra det….

Sen finns givetvis de bästa, de som behandlar alla chaffisar lika oavsett kön. Kyss

Avslutningsvis har jag ett stort antal gånger stött på de som nödvändigtvis MÅSTE göra allt de kan för att trycka ner en i skorna på alla sätt. De börjar med att tala om att "det har varit MYCKET större bilar här" (eh, jaha? större än 24 m och 4,5 på höjden?) och sen ska de fortsätta med att på alla tänkbara sätt testa för att se om man verkligen klarar av sitt jobb.

---

Glömmer aldrig, trots att det var 1995, truckföraren på pappersfabriken (minns inte vad de heter??) i Mölndal, jag trodde fan han skulle explodera av ilska Oskyldig när jag upplyste honom om att det inte spelar någon som helst roll om han har lastat bilar där i trettio år, för så snart flaket lämnat bryggan där så är det ÄNDÅ jag som chaufför som är ansvarig för hur det är lastat. Och ska lasten åka båt över Nordsjön så vill jag nog själv ha koll på hur det är lastat. Det slutade med att han i sin ilska lämnade lastbryggan och jag fick en annan truckförare - som fattade att jag behövde få två minuter på mig för att dra fram spännbanden innan han kunde ställa på fler pallar… För DET var upprinnelsen till hela episoden….

En annan händelse jag minns var när jag skulle lasta kakelugnar - ja de är verkligenj GRIS-tunga! Pallarna väger uppemot 1,5-2 ton styck och lastades med truck från sidan. Jag tog handtrucken och började knuffa dem på flaket och ställde dem på plats. DÅ fick jag syn på truckföraren som var på väg upp på flaket - han blev så häpen att han höll på att ramla ner igen! Kommentaren: "Jag brukar få hjälpa även de starkaste karlarna!!"…. Gissa vem som blev hans idol sen… *garv* Fast där var det på ett positivt sätt!. (faktum är att jag tror att man med lite "klenare" fysik har vissa fördelar - man MÅSTE lära sig att jobba med teknik i stället för med styrka och det hjälper massor!)

Helt generellt är det ju så att som tjej i en mansdominerad värld så MÅSTE man ha både skinn på näsan och mål i mun, helst kunna svara med dräpande kommentarer. DÅ klarar man sig bra.

Annons:
BaraLisa
2012-01-01 10:52
#7

#6 Jag tror att det beror oerhört mycket på hur man är som person, vilket bemötande man får. För mig personligen känns det rätt att känna in, hellre hålla käften en gång för mycket än en gång för lite.

Med vänliga hälsningar Lisa

 

AnnaLundin
2012-01-01 20:39
#8

#7 - givetvis behöver man känna in situationen litegrann, men et är VIKTIGT att man inte håller käften och låter sig bli överkörd om man råkar ut för en dominant karl. Jag lovar, man får mer respekt nästa gång om man kan säga ifrån och stå för det man har sagt.

Ketang
2012-01-02 16:29
#9

Fast det gäller ju bara mm man faktiskt tar illa vid sig. Jag har inget skinn på näsan överhuvudtaget! Men när det kommer dryga karlar brukar jag bli ironisk i stället och utnyttja deras korkade inställning. Dom som inte tror att jag klarar mig själv får gärna lossa min last medans jag tittar på! Inte mitt problem! Men däremot måste man ju sätta ner foten om dom blir närgångna!

Upp till toppen
Annons: