Annons:
Etikettkänsligt-i-branschen
Läst 2730 ggr
Ketang
5/11/12, 9:59 AM

Sitter i skiten, lite stöd tack :-)

Jag har inte kört lastbil på ett par år nu och när mitt ADR bevis gick ut i november förra året så förnyade inte jag det för jag var inte alls säker på att jag ens ville ta upp körningarna igen. Jag informerade arbetsförmedligen om detta i januari då jag ville ha hjälp med att få ta om ADR och få ett yrkesbevis för jag började bli sugen på att söka CE körningar igen. Fick då nej.

I onsdags blev jag uppringd av en åkare som hade fått mitt nummer från af och ville att jag skulle börja köra på måndag och jag tackade ju ja direkt! Det var dessutom en av mina gamla turer jag tidigare kört så den ville jag verkligen ha! I går ringde han för att dubbelkolla så att jag har digitalt färdskrivarkort och det har jag ju, men jag sa att mitt ADR däremot har gått ut. Då säger han att jag MÅSTE ha det och att han bett af ge honom namn på folk som HAR ADR…

Till saken hör även att jag i torsdags ringde och sa upp mig från min 12veckors körning på landstinget för att jag fick detta jobbet… Och nu i dag har jag bråkat med af om att dom får fixa ett ADR till mig snabbt som fan. Men dom KANSKE kan bevilja mig ett i AUGUSTI i år…

Just nu är jag i upplösnings tillstånd…. vet inte vad jag ska göra….Gråter

Annons:
BaraLisa
5/11/12, 11:56 AM
#1

Fy vad tråkigt! Om du är med i facket kan de hjälpa dig (det kan de faCktiskt). Jag förstår att det måste kännas för jäkligt. Du kan inte ringa och prata med jobbet du sade upp och försöka berätta sanningen på ett sätt som inte får det att verka dumt mot dem? Kram, berätta vidare hur det går

Med vänliga hälsningar Lisa

 

Ketang
5/12/12, 9:31 AM
#2

Igår bråkade jag som f*n med arbestförmedlingen. Sen kröp det fram att min handläggare ännu en gång klantat till det! När jag talade om att mitt ADR hade gått ut så skrev han bara det i en "daganteckning" men han gick inte in i systemet och plockade bort uppgiften om att jag har ADR i min meritlista :-( Så för att se att jag inte har ADR hade dom varit tvungna att lusläsa alla anteckningar sen januari och det gör dom ju givetvis inte!

Jag ringde upp min blivande chef och sa som det var. Och att han kanske skulle sätta igång och leta efter någon annan efter som företaget jag ska köra för kräver ADR. Men han var lugn och sa att det nog löser sig! Han kommer att försöka sätta mig på en annan tur där ADR krävs väldigt sällan, sen har af lovat mig en ADR utbildning men det blir i blekinge och är på 4dagar så dom får står för både kursen, resa och boende!

Så det kanske löser sig ändå!!!

BaraLisa
5/12/12, 3:29 PM
#3

Hurra!!!

Med vänliga hälsningar Lisa

 

Lainen
5/13/12, 12:50 PM
#4

Bra med seriösa arbetsgivare, mindre bra med AF… Fast det är väl inget ovanligt med arbetsförnedringen.

Hoppas det löser sig nu då och lycka till på vägarna. Glad

Ketang
5/13/12, 6:41 PM
#5

Tack! Jag har varit och provkört lastbilen nu och herregud vad stor den var! Jag har mest kört Volvo innan men detta är en Mercedes. Och man sitter högt! Jag som inte kört på nästan 5år! Ja lite kranbil förra året men Volvo då och denna kändes så sjukt bred! Ah! Börjar bli nervös ;-)

BaraLisa
5/13/12, 7:01 PM
#6

Det fixar du! Vi vill ha info och foton sen Flört

Med vänliga hälsningar Lisa

 

Annons:
Ketang
5/13/12, 8:28 PM
#7

Det ska bli! ;-)

Ketang
5/13/12, 8:29 PM
#8

Tack förresten! ;-)

Skurtrasan
5/24/12, 8:19 AM
#9

grattis alltid kul när det går bra för folk :)

Livet i varje Andetag

Ketang
5/24/12, 4:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Nu är jag inne på min andra vecka! Inga överkörda pensionärer än så länge! Det är ju ca 5år sen jag slutade köra och man hinner glömma mycket på den tiden!

Att köra lastbil i Borås är tex skit… Och det är ju den turen som är tänkt till mig i grunden… :-/ Men jag har haft tur! Har bara varit i Borås en dag. Dom andra dagarna har det varit så mycket att dom fått ta en trailer från ett annat företag. (Påminn mig att aldrig ta ett trailer/släp jobb som inebär stadslossningar Obestämd)

En bild på lastbilen jag kör måste jag ju ha med också.

BaraLisa
5/26/12, 7:53 PM
#11

Ah vilken fräsig och kul att det går bra! Är den bra att köra?

Med vänliga hälsningar Lisa

 

AnnaLundin
6/4/12, 1:15 AM
#12

Fast helt ärligt, som svar på trådstarten - varför ska arbetsförmedlingen bekosta ditt ADR-intyg? Det är väl bara att anmäla sig till en kurs och gå den, om du vill ha jobb!

Det var exakt precis vad jag själv fick göra förra våren, inför förra sommarens sommarjobb. Jag letade reda på en kurs, gick den i malmö (30 mil hemifrån) och fick mitt ADR - och mitt jobb.

BaraLisa
6/4/12, 2:53 PM
#13

Var det inte AF som sjabblade från början? Har man kontakt med dem så lär de betala. Tycker jag. Skrattande Om man är inne i den svängen.

Med vänliga hälsningar Lisa

 

Annons:
AnnaLundin
6/4/12, 8:36 PM
#14

Jag håller inte med dig. Det ligger i ens eget intresse att få ett jobb och om det krävs ADR för att få jobbet ifråga, då ser man till att skaffa det. Det kan vara en bonus om man får kursen betald, men får man inte det så ser man till att lösa det själv.

När jag gick min kurs var jag eg utan pengar på kontot. Min blivande arbetsgivare - som jag förvisso jobbat lite för tidigare också, så de kände mig iaf - valde då att erbjuda sig att låta utbildningföretaget fakturera dem, så att jag skulle kunna få min kurs i tid innan jag skulle börja jobba. Detta drogs sen på min lön.

Så det finns alltid lösningar, bara man inte sitter och väntar på att andra ska lösa problemen åt en.

Ketang
6/4/12, 9:26 PM
#15

Nu var det ju så att af lovade min chef att jag hade ADR fast dom visste att jag inte längre hade det! Därför får ju af rätta till sitt misstag och helt enkelt fixa det åt mig så jag kan behålla mitt jobb. Jag är i behov av ADR nu och kommer på grund av detta få åka till Malmö för att ta det. Jag jobbar i Jönköping.

Ketang
6/4/12, 9:45 PM
#16

Till saken hör även att Malmö var snabbaste lösningen och med boende, resa och kurs hade det blivit sjukt dyrt och jag hade aldrig haft råd. Det är inte alltid så himla enkelt för alla, bara för att det löste sig för dig #14

AnnaLundin
6/4/12, 11:41 PM
#17

Tja, jag fick OCKSÅ åka till Malmö, på kort varsel, för att gå min kurs. Hotell och resa dit bekostade jag själv. Jag har nog lika långt dit som du har.

Det var ju tråkigt att af informerade din arbetsgivare felaktigt, men det är nog ändå fortfarande i ditt eget intresse att få behålla ditt jobb. Kanske kunde din arbetsgivare ställt upp på samma sätt som min gjorde, om du frågat dem.

Jättebra att det löst sig för dig, även om det låter som att du beklagar dig över att behöva åka ända till Malmö för att utbilda dig.

Men rent generellt tycker jag att många arbetssökande beter sig som bortskämda snorungar, som ska ha allt serverat på silverfat. De ska ha alla utbildningar betalda och helst ska nog någon annan plugga åt dem också. Och när detta är klart ska jobben hagla över dem så de kan välja de "bästa" redan innan de har någon arbetslivserfarenhet.
Att jobba sig till framgång verkar inte existera idag.

Själv är jag oerhört glad över att jag får de körningar som passar mig bäst, men jag hade nog aldrig fått dem om jag inte hade haft X antal tusen mil bakom ratten i bakfickan.

Ketang
6/5/12, 10:49 PM
#18

#17 Förutfattade meningar var det gott om kan jag ju snabbt konstatera. Jag tänker inte lägga ut hela min livshistoria här för att du ska bli helt insatt i hur mitt liv ser ut just nu. Men en sak vill jag att du ska ha klart för dig och det är att den här ADR utbildningen inte hade varit möjlig för mig att betala själv pga div olika omständigheter. Min chef kunde betalat den och sen dragit allt på min lön JA, men jag hade inte haft råd att "dra" det på nästa lön i vilket fall så den lösningen hjälpte tyvärr inte. Tro mig, jag HAR försökt även om du verkar har bestämt dig för att jag är en lat jävel som inte orkar försöka.

Jag har inget emot att åka till Malmö och gå kursen, förstår inte hur du kunnat få min text så om bakfoten. Men allt går om man vill.

AnnaLundin
6/5/12, 10:59 PM
#19

Jag har inte bestämt mig för att just DU är lat.

Däremot har jag sett många andra arbetssökande som svär långa ramsor över att de inte får allt serverat på silverfat, för att de ska kunna få de jobb de vill ha. Och därför är jag less på alla som gnäller på arbetsförmedlingens ovilja att bekosta deras utbildningar av olika slag. Många glömmer bort att det ligger i deras eget intresse att fixa sig ett jobb.

(din formulering av att du måste åka till Malmö känns negativt inställd, men jag kan självklart ha tolkat det fel)

BaraLisa
6/6/12, 4:23 PM
#20

#19 Fast jag tycker hela du ibland känns negativt inställd. Du säger själv att du inte menar TS, men du kan inte börja anklaga henne för ditt allmänna missnöje! Vi vet ingenting om varandra här och det är inte meningen att vi ska försöka gräla vid varje tillfälle. FRÅGA FÖRST hur TS menar. Detta är inget ställe för allmänt missnöje mot samhället! Jag är Sajtvärd här och det står i reglerna att vi ska vara vettiga medmänniskor och att utgå från att saker sägs med välvilja. Inte okej.

Med vänliga hälsningar Lisa

 

Annons:
Frost78
9/16/12, 5:16 PM
#21

Då kan jag passa på att kräkas lite här med! Jag har en bekant som har truten med sig,vilket i sin tur ledde till att fick yrkesförarutbildning från AF och har "fuskat" sig genom ända fram till utbildningen för att sen bli "förkyld" och skiter i det i princip! Sen dom som verkligen vill lägga manken till måste först göra en praktik på ett åkeri och absolut det gjorde jag mer än gärna! Då af vill vara säkra på att det är detta man vill! Men vissa verkar kunna snacka sig till en utbildning medans vi andra jobbar "r&@en" av oss för att ens ha 1% chans att kanske få komma in på utbildningen. Var är rättvisheten i det??? Jag gillar kroppsarbete så absolut men när folk maskar sig igenom och klarar sig på det så vill jag bara ge dom en spark på något ömt ställe

Upp till toppen
Annons: