Annons:
Etiketttjejer-kan
Läst 4848 ggr
Rovanja
10/17/12, 12:48 PM

jobba som yrkeschaufför?

Hallå hej! Jag har sedan en längre tid haft funderingar på att läsa mig till ett c-kort för at börja jobba som chaufför inom transport. Jag tror mig kunna trivas bra med detta. Men jag undrar: Fördelar vs. nackdelar? Tacksam för svar! Tjipp ;D

Annons:
Ketang
10/20/12, 9:48 AM
#1

Jag har kört sen 2006 och så här ser jag på det:

Lots:

Fördelar:

Väldigt omväxlande och givande jobb på så sätt att man lär sig köra det mesta. Man får möjlighet att knyta massa nya kontakter om man vill söka jobb på andra åkerier sen. Man får köra olika lastbilar och lär sig vad man gillar och inte gillar att köra både i fordonsväg och jobbväg.Man lär sig att ta dagen som den kommer och lär sig att inte stressa upp sig när man blir satt på en körning man aldrig haft tidigare.

Nackdelar:

Man vet sällan vad man ska köra förens dagen innan. Man kan hamna på div skitkörningar och kan aldrig planera sina dagar efter som man sällan vet när man börjar och slutar jobba. Man måste helatiden hålla koll för det är ofta nya rutiner på alla olika ställen och det gäller att vara på hugget och lära sig FORT! Man ska ju som lots fungera lika bra på sin första dag som dom andra gör efter flera år på samma ställe.

Anställd på ett och samma åkeri:

Fördelar:

Man har ofta sin egen lastbil som man alltid kör, man kan därför lämna sina saker i den som man alltid har behov av tex solglasögon osv. Man har en fast arbetsplats och vet hur rutinerna är, vad som förväntas av en osv. Man har ofta ett schema så man vet när dagen börjar och ungefär när den slutar. Jobbar man på ett BRA åkeri har man fasta linjer man kör och det ändras sällan en massa utan man vet vart man ska osv redan innan man kommer till jobbet.

Nackdelar:

Det kan bli en aning långtråkigt. Om man nu kör samma linje varje dag. När jag körde stycke så var det ingen ordning på något så vi fick våra turer när vi kom på morgonen. Sen ändrades ofta körningen under dagen så även om jag fick en lista på hämtningar så kunde den ändrats 10 gånger innan jag var hemma igen.

Fördelar med att köra lastbil:

Det är ett ganska fritt arbete. Man sköter sig själv och dagarna går mycket fortare i en lastbil än på ett kontor/verkstad osv. Man får se lite mer än 4väggar. Frihet under ansvar!Det är roligt att köra lastbil!

Nackdelar med att köra lastbil:

Som jag ser det så är det väldigt otacksamt. Man får ofta skit för att man inte kommer i tid, skadat gods osv. Har man en transportledare som är svår att få nöjd så får man endel skit där ifrån också. Behöver man gå till ex tandläkaren en dag så får man ta ledigt en hel dag. Vintern är inte alltid så rolig med hala vägar och dåligt plogade små grusvägar.

Men den stora nackdelen för mig tycker jag är att vi som chaufförer straffas så hårt för minsta lilla vi gör! Dryga böter blir det bara om man skriver förnamn innan efternamnet på färdskrivarbladet till exempel. Vi har press på oss uppifrån att vi ska köra snabbt och mycket, medans vi har ett enormt ansvar att inte köra för fort eller för tungt osv.

Nu låter det som om jag tycker att det är mer nackdelar än fördelar med jobbet och det kan nog vara lite så. Jag älskar att KÖRA lastbil, men inte att jobba som chaffis Obestämd

Ketang
10/20/12, 9:51 AM
#2

Glömde nästan det "viktigaste".

Som lastbilschaufför kan man aldrig räkna med ett 7-16 jobb eller ens 40timmars veckor. Man kör tills man är klar och det kan betyda 10-12 timmar/dag 5dagar/vecka. Det ger mycket pengar och en sönder stressad kropp Obestämd

Rovanja
11/15/12, 10:12 PM
#3

Tackar för ett ärligt svar… det gav mycket mer kött på benen!

Självklart så låter det fortfarande intressant men det är skönt att också veta vad nackdelarna kan vara :)

Upp till toppen
Annons: