Annons:
Etikettfackligt
Läst 1170 ggr
MichaelE
1/23/14, 9:32 AM

Politiker gör att taxichaufförer kör för fort

En blogg skapades nyligen med en intressant artikel:

Politiker uppmanar taxichaufförer att bryta mot trafikreglerna

Så vad tycker ni, är det rätt att tvinga taxichaufförer att öka farten för att kompensera lönen?

Annons:
740tjejen
1/29/14, 8:28 AM
#1

Nej inte för fem öre.

Lillyrod
2/7/14, 8:41 PM
#2

Det hjälper inte ett dugg att gasa. Då måste det ju finnas en resa som väntar. Den tas av bolag som finansieras av Försäkringskassan och Arbetsförmedligen. Chaufförer med lönebidrag kostar inget eller väldigt lite för arbetsgivaren. Och väldigt många taxibolag har chaufförer som finansieras av dessa. Fakta som strider mot lagen men så är det. Nystartbidrag är ett annat fenomen inom taxibranschen. När chauffören jobbat ett år med lönebidrag och ska få fast anställning får han istället sparken och en ny chaufför från af får chansen. Där är det största problemet för en lön som går att leva på

Inkanyezi
2/16/14, 11:53 AM
#3

Märklig inställning att man skulle få mer körning för att man kör fortare. Åtminstonen när jag körde taxi var det inte så, men när överetableringen började i samband med omläggningen i början av nittiotalet gick kassorna ner enormt. Från dagskassor omkring 3000 kr i snitt var det nere på helt ohållbara nivåer kring 600-700 kr på ett pass. Då var det ingen idé att köra fortare, eftersom mesta tiden gick vid stolpen eller harvandes utefter gatorna i hopp om någon som vinkar.

Så plattan i durken är inte metoden att få nästa körning fortare; lösningen måste vara en annan, och de som kör väldigt fort och för fort ofta, kör inte in mer än den som håller fartgränserna och ser till att kunderna åker bekvämt och säkert.

MichaelE
2/17/14, 9:51 AM
#4

#3 Tyvärr, de tiderna är förbi. Lämnar man av en kund så snart som möjligt kan man få en ny bokning fortare. Har varit så den senaste tiden i den staden jag kör.

Inkanyezi
2/17/14, 6:20 PM
#5

#4 Och hur många sekunder kan du köra in på en ordinär taxiresa genom att köra för fort? Kanske i synnerhet en färdtjänstresa, exempelvis från Hornsgatatan 137 i Stockholm till Rosenlunds Sjukhus, och senare tillbaka därifrån? En del av tiden går åt till att hitta kunden eller vänta, en del tid går till att lasta in kund och rollator och att lasta ur. Själva körningen uppehålls på flera ställen av trafiksignaler, och det finns vanlig trafik att ta hänsyn till på vägen.

Jag vet att man ibland kan köra fort. Jag har kört från Hallunda till Sachska på åtta minuter, snitthastighet 136 km/tim, men jag tror inte att den sortens körning hör till det vanliga, eftersom det är den enda jag någonsin under flera år haft där det var bråttom.  En normal körning på omkring 10 km eller mindre i stadstrafik tar sisådär tjugo minuter totalt, och man har inte mycket lättare att få en körning direkt om man försöker kapa en minut där, vilket är ungefär det mesta som är möjligt att köra in genom att köra fort.  Att jag kunde hålla närmare 200 km/timmen på motorvägen ungefär 10 km får man nog se som ett mycket udda undantag. När man har meddelat beställningscentralen via taxametern var man ska lämna och datorn räknar ut ungefär när, så får man körningen som passar redan innan man har lämnat om den körningen finns.

MichaelE
2/18/14, 11:07 AM
#6

#5 I Stockholm kan det bli svårt, men i övriga orter går det i stort sett. Det handlar sällan om sekunder utan minuter. Taximarknaden idag är fruktansvärt överetablerad och har man en körning till ett distrikt som man vet att lagligt tar det 11 minuter, men om du kan pressa ned det till 9 minuter så är chansens större att chauffören får den körning som går ut i det distriktet om fem minuter.

Fråga vilken chaufför som helst, det finns väldigt få som kör lagligt - speciellt bland de som enbart kör på provision.

Annons:
Upp till toppen
Annons: